keskiviikko 2. huhtikuuta 2014

Lontoo part 1

Hiukan kesti aloittaa tämä reissupäivitys, kun on kiirettä vähän pitänyt. Arki kutsui tiistaina, ja täytyy kyllä sanoa että lomamoodin kun oli saanut perjantai-iltana käännettyä päälle, oli työmoodi haasteellinen kaivaa uudelleen esiin. Mutta mun mielestä se kertoo vaan onnistuneesta irtiotosta minilomalla!

Ajattelin vähän jakaa tätä reissupäivitystä osiin, niin ei tule niin pitkää litaniaa kerralla. Joten tämä part 1 käsittäköön vaikkapa matkustamisen sinne ja takaisin, sekä liikkumisen paikan päällä. Jatketaan seuraavissa osissa tarinaa ostoksista, säästä, majoituksesta, nähtävyyksistä yms.

Se, että lento lähti perjantai-iltana vasta kymmenen aikaan, ei haitannut niin paljoa koska se lähti tuosta Pirkkalasta. Serkkupoika heitti meidät kentälle, joten senkin puoleen lähtö sujui kätevästi. Lento kesti sen 2,5 tuntia, ja koska Briteissä kello on pari tuntia jäljessä, niin perillä oltiin paikallista aikaa puoli yhdentoista aikaan.

Lentokentältä (Stansted) hypättiin bussiin, johon oltiin liput ostettu valmiiksi lentojen yhteydessä. Bussi vei meidät Liverpool Streetille, jossa on myös rautatieasema. Siinä vaiheessa kello oli jo niin paljon, ettei me alettu julkisia edes miettimään, vaan hypättiin taksiin. Siis juuri sellaiseen ihanaan legendaariseen mustaan taksiin, jos tiedätte. :) Mitenkään erityisen halpaa lystiä se ei ollut (ennakkoinfosta poiketen), mutta päästiinpä suoraan hotellille Sussex Gardensille.

Lauantaina me liikuttiin kävellen koko pitkä päivä. Aloitettiin aamulla kiertämällä Regent's park -puistoa, tsekattiin Sherlock Holmes- ja Madame Tussauds -museot. Molempiin oli niin järkyttävät jonot, että tyydyttiin ihailemaan ulkopuolelta. Kolme vuotta sitten kun edellisen kerran oltiin Lontoossa,  tuli Hyde park tutuksi. Siksipä nyt kierreltiin vähän muualla.

Laskeskeltiin, että lauantain aikana kävelykilometrejä tuli varmasti pitkälti yli kolmekymmentä. Ja mä onneton olin tosi "fiksu" ja lähdin tälle maratonille Converseillani. Ne joilla Conssit on, varmaan tietää ettei ne ihan Niken veroiset kävelyyn ole. Mun jalat oli illalla ihan järjettömän kipeät, että en ollut ollenkaan varma pääsenkö hotellille asti omin jaloin. Voittajafiilis kun pääsin.

Sunnuntaiaamuna sitten otettiinkin Day Travel -cardit. Eli kuljettiin metrolla koko päivä, joten tuo kortti mahdollisti rajattoman käytön. Maksoi muistaakseni 8,5 puntaa per kortti. Koska meidän paluulento lähti aikaisin maanantaiaamuna, me oltiin se vika yö lentokenttähotellissa. Siksipä me aamulla metrokortit ostettuamme hypättiin matkalaukun kanssa metroon ja suunnattiin ensimmäiseksi takaisin sinne Liverpool Streetille, jonne jätettiin matkalaukku säilytykseen iltaa varten. Tämä muuten osoittautuikin äärimmäisen fiksuksi vedoksi...

day travelcard

Matkalaukusta päästyämme eroon me lähdettiinkin metroilemaan kohti Craven Cottagea. Siis Fulhamin kotistadionia, joka oli noin kuuden metropysäkin päässä Thames -joen rannalla. Futispelin jälkeen metroiltiin takaisin keskustan tuntumaan, mutta tällä kertaa Harrodsille ja sitä ympäröiviin kauppoihin. ;) Näistä lisää jatko-osassa....

Mutta illalla sitten haettiin se matkalaukku säilöstä, hypättiin lentokenttäbussiin ja suunnattiin seuraavaan majapaikkaamme lentokenttähotelliin.

Kulkeminen sujui moitteettomasti koko viikonlopun ajan. Lontoossa, kuten muissakin suurkaupungeissa, metro on kyllä aivan ehdoton kulkupeli! Vaikka olisi se ollut ihan hauska käyttää niitä kaksikerrosbusseja, mutta kyllä metrolla pääsi liikkumaan niin nopeasti. Kerran meille kävi niin, että hypättiin metroon ja istuuduttamme tajuttiin että ei tää kyllä ole oikea. Äkkiä hypättiin pysäkillä pois... Tai mä hyppäsin, Antti ei ehtinyt. :D Viitoin sille vaan, että odotan sua täällä. Noh, se kävi seuraavalla pysäkillä vaihtamassa metroa ja tulikin viidessä minuutissa takaisin.

Maanantaiaamuna lento sitten lähti takaisin Pirkkalaan kahdeksalta, joten Suomessa oltiin sitten tätä aikaa puoli yhden jälkeen. Täytyy sanoa, että on ihan älyttömän kätevää lähteä tosta Pirkkalasta reissuun. Siinä vaiheessa kun pitkä ja tylsä lento on takana, ei tarvitse enää paria tuntia kököttää autossa, että pääsee kotiin. Kuten Helsinkiin lentäessä olisi... Silloin kun oltiin 2,5 vuotta sitten New Yorkissa, me lähdettiin silloinkin Pirkkalasta. Ja voin kertoa että SEN lennon jälkeen oli vähintäänkin luksusta päästä lentään suoraan lähes kotiovelle. ;)

Appiukko haki meidät kentältä maanantaina ja illalla käytiin Antin veljellä synttärikahvilla. Eilen heitin Antin illalla Teivoon ja itse menin siihen lähelle kaverin luo kahville siksi aikaa. Tänä iltaa oltiin katsomassa kortista, kun Pyrinnöllä oli kotipeli. Ja kävin muuten salillakin polkemassa kuntopyörää!

Kesäaikaan siirryttiin siis vauhdikkaasti. Mukavaa viikon jatkoa kaikille! :)